21 Kasım 2010 Pazar

DETERMİNİZMİN YETERSİZ KALDIĞI NOKTA: KUANTUM FİZİĞİ

Bu başlığı şu şekilde açıklayacağım:
Haydi mutfağa gidip çay yapalım. İstediğimiz miktarda çayı kaba koyup, üstüne de su ekleyip kabı kaynaması için yanan ocağa koyalım. Kabı yanan ocağın üzerine koyduğumuzda kaynayacağını düşünüyoruz hepimiz. Bu determinizmdir ve hep hayatımız boyunca var sandığımız bir fizik kuralıdır. Fakat bu işin görünen yüzüdür.

Günümüz teknolojisi bu durumun perde arkasını yeni keşfetti. İşte bu perde arkası kuantum fiziğidir.  Kuantum fiziğine göre aslında ocağın yanması ile suyun kaynaması arasında bir neden sonuç ilişkisi yoktur. Atomlar emir almışcasına harekete geçerler. Biz hayatımız boyunca olayları bu tip belirli sıralarda gördüğümüz için hep bir neden sonuç ilişkisi kurduk. Halbuki nedenler ve sonuçların bilimsel olarak bağımsız oldukları kuantum fiziği tarafından kanıtlandı.
Atomlar sanki akılları varmış gibi yapmaları gerekenleri çok düzgün bir şekilde yapıyorlar. Bunu bir etkiye tepki olarak yapmıyorlar. Yapmaları gerektiği için yapıyorlar. Biliminsanları bunu şu an açıklayamıyorlar. Nasıl hepsi birbiriyle haberdar şekilde uyum içinde hareket ediyorlar anlayamıyorlar. Başka bir yazımda bahsedeceğim “sicim teorisi” ile bu konuyu daha iyi anlayacağız.
Konunun büyüklüğünün tam anlaşılması için kuantum fiziğini keşfeden bilim adamlarından Niels Bohr’un şu sözünü paylaşmak istiyorum: “Eğer kuantum sizi şok etmediyse, kuantumu aslında anlamamışsınızdır.”

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder